TAMLAND

alt

تکنیک ها و نحوه پاسخگویی به سوالات کلوز تست زبان کنکور + جزوه کلوز تست

روش و نحوه ی پاسخگویی به سوالات کلوز تست زبان انگلیسی کنکور یکی از دغدغه ها و چالش های داوطلبان کنکوری می باشد، از جمله اینکه : چگونه به کلوز تست پاسخ دهیم؟ روش زدن تست کلوز تست کنکور چطوریه؟ ،به همین دلیل در ادامه یک جزوه کلوز تست جامعی تهیه شده که می توانید استفاده کنید.

معمولا بعد از سؤالات گرامر و واژگان، باید ۵ سؤال cloze test را پاسخ دهید. جدیدا از این ۵ سؤال، معمولا ۳ تا ۴ سؤال از گرامر و 1 یا 2 سؤال از واژگان طرح می شود. (مشاهده بودجه بندی کنکور)

همان طور که می دانید، کلوز تست متنی به نسبت کوتاه بوده که تعدادی از واژگان آن حذف و در قالب یک تست ارائه شده است. این تست ها، یا از جنبه واژگان و معنا و یا از جنبه گرامری برخوردار بوده و در نتیجه بر معانی واژگان و مباحث گرامری مورد سؤال تست می بایست آگاهی داشت.

ذات و ماهیت کلوز تست نخستین موردی است که می بایست به آن توجه نمود. به نظر می رسد که حذف شدن یک یا چند واژه از متن، درک مفهوم آن را بسیار دشوار می نماید که باوری نادرست است.

با خواندن یک پاراگراف فارسی که تعدادی از واژگان آن حذف شده است متوجه خواهید شد که نه تنها نبودن آن چند واژه مشکلی در بار معنایی متن مشکلی ایجاد ننموده، بلکه در بیشتر موارد حتی آن واژه های حذف شده را به راحتی می توان حدس زد.

 

هم چنین می توانید روش پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان کنکور را نیز بخوانید

 

جزوه کلوز تست کنکور شامل :

– درسنامه مختصر و مفید

– ۲۴ cloze test آموزشی و کنکوری پاسه دهم و یازدهم و دوازدهم

– به همراه تمام کلوز تستهای کنکورهای سراسری ۹۸ (نظام جدید) با پاسخنامه تشریحی

چگونه کلوز تست کنکور را بزنیم؟

۱) نخستین مرحله پاسخ گویی به تست های کلوز تست، خواندن بسیار سریع از روی متن مربوطه بدون خواندن سؤال های آن است. تنها هدف این مرحله، کسب نمودن ایده ای کلی از متن می باشد. با توجه به محدودیت بسیار زیاد پاسخ گویی به تست های کنکور سراسری، بیش از ۳۰ الی ۴۰ ثانیه را به این مرحله اختصاص ندهید.

۲) چون که نویسنده ها معمولا ایده اصلی خود را در همان جمله نخست متن ذکر می کنند، به نخستین جمله بسیار توجه نمائید. معمولا طراح کنکور نیز خوشبختانه تستی از جمله اول متن را طرح نمی نماید.

۳) پس از یک بار خواندن سریع متن، اکنون زمان پاسخ گویی به تست های کلوز تست فرا رسیده است. ابتدا هر جمله را تا انتهای آن خوانده و سپس به سراغ گزینه ها بروید. یعنی، با رسیدن به نقطه چین متن بلافاصله به سراغ گزینه ها نروید. هنگامی که جمله را تا آخر می خوانید حدس بزنید که چه واژه ای می تواند در مکان نقطه چین قرار گیرد. در بسیاری از موارد، همین حدس به پاسخ صحیح می انجامد. به حس ششم خود مطمئن باشید.

۴) کلوز تست مانند یک پازل است. این که ابتدا کدام بخش آن را کامل می نمائید اصلا مهم نمی باشد. هنگامی که بتوان یکی از بخش های آن را کامل نمود، تکمیل بخش های دیگر راحت تر خواهد شد. حالا این مطلب به چه کار می آید؟ داوطلبان زرنگ کنکور سراسری بر یکسان بودن ارزش تست ها واقف بوده و اگر نخستین تست کلوز تست بسیار دشوار باشد بلافاصله به سراغ تست های پس از آن می روند. در این صورت، زمان موجود را در پاسخ گویی به تست های راحت تر صرف نموده که شاید مسیر پاسخ گویی به بخش های دشوارتر پازل را هموار نماید. شما نیز با زرنگی و هدف مندی بیش تر در کنکور سراسری تلاش نمائید.

۵) در صورتی که چندین سؤال کلوز تست به یکی از جمله های متن مربوط باشد، آن سؤال ها را به ترتیب از تست آسان به تست دشوار پاسخ دهید.

۶) در بسیاری از موارد، تست های کلوز تست عملا تست های مستقل واژگان و گرامر می باشند. به یاد داشته باشید | که دانستن ایده اصلی متن نیز بسیار مهم می باشد و با درک نمودن و در نظر داشتن ایده اصلی در همان ابتدا می توان تست ها را به صورت مستقل واژگان و گرامر ملاحظه نمود.

۷) همان گونه که پیشتر اشاره شد، در هنگام خواندن جمله حدس بزنید که چه واژه ای احتمالا در مکان نقطه چین قرار خواهد گرفت. هنگامی که خواستید سراغ گزینه ها بروید ضمن در نظر داشتن حدس خود تک تک گزینه ها را | در مکان نقطه چین قرار داده تا متوجه شوید که جمله با کدام گزینه معنایی صحیح تر می یابد. سعی نمائید روش حذف گزینه های نادرست را بسیار به کار ببرید.

۸) به جای بکار بردن جمله هایی با بار معنایی منفی مانند قادر به انجام فلان کار نبوده  یا  تست های کلوز تست و درک مطلب برایم بسیار دشوار است، اعتماد به نفس خود را هم راستا با دنبال نمودن تمرین روزانه متن ها تقویت نمائید. با تداوم این فعالیت، قابلیت پاسخ گویی صحیح و سریع تست های کلوز تست و درک مطلب قطعا در شما ایجاد خواهد شد.

نتیجه گیری:

قبل از پاسخگویی به سؤالات Cloze test باید در حال و هوای آن متن قرار بگیرید و برای این کار باید متن را سریع بخوانید. هنگام خواندن متن اصلا خودتان را در گیر لغات ناآشنا، اسامی عجیب و غریب و گزینه ها نکنید.

فقط متن را بخوانید تا با فضای کلی آن آشنا شوید. (البته جمله ی اول و آخر را کمی دقیق تر بخوانید). برای فهم بهتر سؤالات کلوز تست یک متن را به طور کامل تجزیه و تحلیل می نمائیم، برای تمرین حل سؤالات کلوز تست، برای هر درس پایه دهم تا دوازدهم، دو متن از بهترین منابع موجود در بازار انتخاب شده است. پاسخنامه این متن ها، در پایان همین بخش آورده شده است.

 

نمونه تصاویری از جزوه را در زیر مشاهده می کنید، فایل کامل را در انتهای مطلب دانلود کنید:

جزوه کلوز تست زبان کنکور

کلوز تست زبان انگلیسی کنکور
کلوز تست زبان انگلیسی دهم

 

کلوز تست زبان کنکور
کلوز تست زبان انگلیسی یازدهم
سوالات کلوز تست زبان کنکور
کلوز تست زبان انگلیسی دوازدهم

 

سوالات کلوز تست زبان کنکور
کلوز تست های کنکور سراسری

 

 ادامه توضیحات را با کیفیت بالا در فایل زیر مشاهده کنید

دانلود pdf روش جواب دادن به کلوز تست کنکور

تهیه کننده : دبیر گرانقدر جمال احمدی – دبیر دبیرستان های شهر بوکان

هزینه برای دانش آموزان : دعای خیر برای شخص مولف

تکنیک ها و نحوه پاسخگویی به سوالات کلوز تست زبان کنکور + جزوه کلوز تست

ممکن است شما دوست داشته باشید
guest
(منتشر نخواهد شد)
5 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
X
[تام لند]