TAMLAND

مدابوک

تام لند

شرایط استفاده از تک ماده در دوازدهم چیه؟ + تک ماده دهم و یازدهم(با پرسش و پاسخ)

شرایط استفاده از تک ماده دوازدهم یازدهم دهم

تک ماده یا تبصره چیست؟ در پایه های دوازدهم، یازدهم و دهم چگونه میشه استفاده کرد؟ تک ماده موضوعی است که با نزدیک شدن به اعلام نتایج امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه دانش آموزان مدارس روزانه، یا بزرگسالان و از راه دور مورد توجه قرار می گیرد که سعی می کنیم به صورت کامل به آن بپردازیم.

ابتدا به سراغ سوالات متداول می رویم، سپس در صورت تمایل می توانید قوانین بخشنامه ای وزارت آموزش و پرورش را مطالعه کنید.

– پرسش و پاسخ در رابطه با تک ماده دبیرستان

– تک ماده یا تبصره چیست؟

پاسخ :

گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که دانش آموز نمی تواند در امتحانات نهایی و پایان ترم نمره قبولی را کسب کند. و به نوعی می توان گفت برخی از داوطلبان به دلایلی مختلفی دچار تجدید شدن در پایه دوازدهم یا یازدهم یا دهم می شوند.در این مواقع شما با داشتن شرایطی می توانید در آن درس از تک ماده یا تبصره استفاده کرده و قبول شوید، شرایط استفاده از این امکان در ادامه پاسخ داده می شود.

 

– شرایط قبولی در امتحان نهایی دوازدهم،یازدهم،دهم چیه؟

– نمره قبولی در امتحان نهایی خرداد، شهریور و دی ماه چنده؟

– چه نمره ای تجدید است در دهم، یازدهم و دوازدهم؟

پاسخ : برای قبولی در دروس نهایی باید دو شرط زیر را داشته باشید:

  • گرفتن نمره بالای 7 در برگه امتحان
  • نمره سالانه بالای 10

 

– نمره سالیانه چیست؟

– نحوه محاسبه نمره سالانه دهم،یازدهم و دوازدهم چطوریه؟

پاسخ : نمره سالانه به شیوه زیر محاسبه می شود :

نوبت اول نوبت دوم مجموع نمرات با ضریب، تقسیم بر 8
نمره مستمر نمره پایانی نمره مستمر نمره پایانی
ضریب 1 ضریب 2 ضریب 1 ضریب 4

 

مثال :

مستمر نوبت اول : 17 ، نمره برگه نوبت اول : 16

مستمر نوبت دوم : 15 ، نمره برگه نوبت دوم : 18

محاسبه نمره سالیانه :

(17 ضربدر 1) + (16 ضربدر 2) + (15 ضربدر 1) + (18 ضربدر 4) = 136 تقسیم بر 8 = 17

 

– شرایط قبولی در امتحان غیرنهایی(داخلی) دوازدهم،یازدهم،دهم چیه؟

پاسخ : نصاب قبولی در هر درس گرفتن نمره بالای 10 و در دروس شایستگی های فنی و غیرفنی شاخه فنی و حرفه ای 12 است . در شاخه کاردانش، تعیین حدنصاب قبولی در استاندارد مهارت در بخش نظری و عملی به عهده دستگاه متولی استاندارد مهارت، است.

 

– شرایط استفاده از تک ماده دوازدهم، یازدهم، دهم چیه؟

– شرایط تک ماده زدن در امتحانات نهایی چجوریه؟

– برای تک ماده نمره باید چند باشد؟

– تک ماده در مدرسه بزرگسالان چگونه است؟

– چجوری تک ماده بزنیم؟

– شرایط تک ماده زدن در امتحانات نهایی چیه؟

– شرایط تک ماده دوازدهم؟

– تک ماده دوازدهم چگونه است؟

– شرایط تبصره دوازدهم

– شرایط استفاده از تک ماده چیه؟

– قانون تک ماده دوازدهم چیه؟

– تک ماده در امتحان نهایی چگونه است؟

– شرایط تک ماده در امتحان نهایی دوازدهم؟

پاسخ : برای استفاده از تک ماده، چه دانش آموز مدرسه روزانه یا بزرگسالان یا از راه دور باشید، شما اول به نمره سالانه تون توجه کنید، اگر نمره سالانه تون بالای 7 باشه، شما می توانید از تک ماده(تبصره) استفاده کنید، حالا چه در پایه دهم یا یازدهم یا دوازدهم.

به طور خلاصه :

نمره ورقه نهایی نمره سالانه وضعیت
7 به بالا 10 و بالاتر قبول
زیر 7 10 و بالاتر تک ماده
هر نمره ای بالای 7 تک ماده
زیر 7 مردود

 

– چند درس را می توان تک ماده کرد؟

– تعداد تک ماده در دبیرستان چقدره؟

– چند تبصره در دوازدهم وجود دارد؟

– چند درس میتوان تک ماده زد؟

– چندتا تک ماده داریم؟

– تعداد تک ماده در سال دوازدهم؟

– چند درس را می توان تک ماده کرد؟

– تک ماده دوازدهم چند تاست؟

در مقطع متوسطه دوم یا دبیرستان، در دروس پایه های دهم،یازدهم و دوازدهم برای 4 تا درس نهایی میشه از تک ماده یا تبصره استفاده کرد.

 

– تاثیر تک ماده در معدل چیه؟

پاسخ : همانند سایر دروس در کارنامه شما اعمال می شود.

 

– تاثیر تک ماده در کنکور چیه؟

پاسخ : استفاده از تبصره یا تک ماده، هیچ مانعی برای قبولی شما در دانشگاه نمی باشد.

 

– دانش آموز دهم و یازدهم و دوازدهم در چه صورتی فارغ التحصیل می شوند؟

قانون ماده ۸۲ – دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که در همه واحدهای درسی دوره دوم متوسطه رشته مربوط، قبول شده باشد و معدل کل وی کمتر از ۱۰ نباشد.

 

– اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره و تک ماده استفاده کند باید چکار کند؟

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال ؛ اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند و مایل باشد در امتحانات شهریور ماه شرکت کند و نمره‌اش را ارتقا دهد باید چه کند؟ گفت: در آیین نامه پیش بینی شده که ولی دانش آموز می‌تواند مراجعه کند و درخواست کتبی بدهد تا دانش آموز در امتحان شهریور شرکت کند.

او ادامه داد: اگر نمره دانش آموز در شهریور بالاتر شد، جایگزین می‌شود و دانش آموز از این مزیت استفاده می‌کند، اما اگر نمره‌اش پایین‌تر شد، همان نمره قبلی که در سیستم داشت برایش منظور می‌شود./خبرگزاری ایسنا

قانون تک ماده برگرفته از بخشنامه های آموزش و پرورش

شرایط قبولی در درس های پایه های دهم و یازدهم 

ماده ٦٧- پس از امتحانات پایانی نوبت دوم دانش آموزی در هر یک از درسها قبول شناخته می شود که نمره سالانه وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی آن درس نباشد.

ماده ۶۸- دانش آموزی که پس از امتحانات نوبت دوم شرایط قبولی را در درس یا درس ها احراز نکند، می تواند امتحانات همان درس یا درسها در شهریورماه شرکت کند و در صورتی در هر یک از درسها قبول شناخته می شود که نمره وی کمتر از نصاب قبولی نباشد.

تبصره ۱ – اعلام نتیجه دانش آموزانی که بدون شرکت در دوره تابستانی در نوبت امتحانی شهریورماه شرکت می کنند صرفا بر مبنای ۲۰ نمره امتحان پایانی خواهد بود.

تبصره ۲- در شاخه کاردانش چنانچه دانش آموزی پس از امتحان پایانی در دو بخش نظری و عملی استاندارد مهارت یا یکی از بخشهای آن نصاب قبولی را کسب نکند لازم است در امتحان مجدد بخش یا بخشهایی نمره قبولی کسب نکرده است تا پایان شهریورماه همان سال شرکت کند و در صورتی در آن استاندارد قبول شناخته میشود که نمره هر دو بخش استاندارد مهارت کمتر از نصاب تعیین شده نباشد.

شرایط قبولی در درس های غیر نهایی پایه دوازدهم 

ماده ۶۹ – در امتحانات پایانی نوبت دوم دانش آموزی در هر یک از درس های غیر نهایی، قبول شناخته می شود که نمره سالانه وی در هر درس، کمتر از نصاب قبولی آن درس نباشد.

ماده ۷۰ – دانش آموزی که پس از امتحانات نوبت دوم شرایط قبولی را در درس یا درسهایی احراز نکند یا درس هایی از سال های قبل وی باقیمانده باشد میتواند در امتحانات همان درس یا درسها در شهریورماه و دی ماه شرکت کند و در صورتی در هر درس قبول شناخته میشود که نمره هر یک از آنها کمتر از نصاب قبولی نباشد.

تبصره – در شاخه کاردانش چنانچه دانش آموزی پس از امتحان پایانی در دو بخش نظری و عملی استاندارد مهارت درس های مهارتی یا یکی از بخش های آن نصاب قبولی را کسب نکند لازم است در امتحان مجدد بخش یا بخش هایی که نمره قبولی کسب نکرده است در شهریور و دی ماه شرکت کند و در صورتی در آن استاندارد قبول شناخته میشود و گواهی نامه استاندارد مهارت برای او صادر میشود که نمره هر دو بخش استاندارد مهارت کمتر از نصاب تعیین شده نباشد.

شرایط قبولی در درس های امتحانات نهایی پایه دوازدهم

ماده ۷۱ در امتحانات نهایی دانش آموزی در هر یک از درسها قبول شناخته می شود که

(الف) نمره امتحان نهایی وی در هر درس بدون ضریب کمتر از ۷ نباشد.
(ب) نمره سالانه یا نمره دوره تابستانی وی در هر درس کمتر از نصاب قبولی مندرج در ماده ٤٨) نباشد.

تبصره ۱ – در دروس غیر حضوری کسب نمره نصاب قبولی (مندرج در ماده (٤٨)) در امتحانات نهایی ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ۲- آن دسته از درسهای فنی و حرفه ای که نصاب قبولی آنها ۱۲ است از شمول مفاد بند الف مستثنى بوده و دانش آموزان باید در امتحانات نهایی نصاب قبولی را کسب کنند.

تبصره ۳ –شرایط قبولی دانش آموزان در درس های پایه دوازدهم مدارس استعدادهای درخشان تابع ضوابط مندرج در این آیین نامه خواهد بود.

ماده ۷۲ – در پایان دوره دوم متوسطه برای هر یک از فارغ التحصیلان براساس نمرات درسهایی که امتحان نهایی داده اند، معدل کتبی نهایی محاسبه و در مدارک تحصیلی آنان ثبت میشود برای محاسبه معدل کتبی نهایی تعداد واحدهای هر یک از درسهای نهایی در نمره پذیرفته شده امتحان نهایی درس مربوط ضرب می شود و مجموع حاصل ضربهای بدست آمده بر تعداد کل واحدهای درسهای نهایی تقسیم می شود.

شرایط فارغ التحصيلي:
ماده ۸۲ – دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته میشود که در همه واحدهای درسی دوره دوم متوسطه رشته مربوط قبول شده باشد و معدل کل وی کمتر از ۱۰ نباشد.

تبصره ۱- چنانچه آخرین نمره درس (سالانه تابستانی یا غیر حضوری) دانش آموزی از مجموع درسهای دوره دوم متوسطه حداکثر در چهار عنوان درسی (دو عنوان نهایی و دو عنوان غیر نهایی) ۷ و بیشتر و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ التحصیل شناخته میشود آن دسته از درس های شاخه فنی و حرفه ای که نصاب قبولی آنها ۱۲ است و همچنین استاندارد مهارت درس های مهارتی و کارورزی در شاخه کاردانش، مشمول این تبصره نمی شوند.

آپدیت جدید تک ماده : تعداد تک ماده به 4 درس نهایی تغییر یافت.

تبصره -۲ استفاده نکردن از شرایط تبصره ۱ این ماده در نوبت امتحانی خردادماه با درخواست کتبی ولی دانش آموز بلامانع است در این صورت اگر دانش آموزی در نوبت امتحانی شهریورماه شرکت کند و نمره مأخوذه وی در درسهای مربوط کمتر از نمره امتحانی خردادماه شود نمره خردادماه وی در کارنامه درج می شود.

ماده ۸۳ – برای محاسبه معدل کل نمرات هر دانش آموز در پایان دوره دوم متوسطه تعداد واحدهای هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس سالانه شهریور ماه یا دی ماه ضرب میشود و مجموع حاصل ضرب های بدست آمده بر مجموع واحدهای این درسها تقسیم می شود.

 

منبع : وزارت آموزش و پرورش ، پی سی کنکور، خبرگزاری ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
618 نظر
  1. محمد مهدی می گوید

    با سلام
    من برای سال دوازدهمم سه تا درس افتاده داشتم که بزرگسالان ثبت نام کردم همین دی ماه دو تاشو قبول شدم و یکیش باز افتادم میخوام بدونم با این قانون جدید میتونم این یدونه رو تک ماده کنم فارق التحصیل شم یا نه اون دو تا تک مادمم ک برای قانون قدیمه استفاده کردم

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام
      بله می توانید
      مراجعه کنید مدرسه بزرگسالان

  2. مهدی می گوید

    سلام. به خبر جدید تک ماده همین اسفند ماه اجرا میشه یا کلا میوفته خرداد 1403؟

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام
      گفتند که برای دی ماه 1402 هم قابل اجرایی است

  3. سارا می گوید

    سلام وقت بخیر من وقتی 12 بودم نمره سالیانه 11 بود ولی مرودود شدم تک ماده نزدم خاستم ببینم امسال میشه بزنم 3 نوبت خرداد شهریور دی غیبت داشتم صفر رد شده بعد هنوز همون فرمول کع تقسیم بر هشت داشت استفاده میشه!!

  4. الهه می گوید

    سلام وقتتون بخیر.
    من سال ۹۶ فارغ‌التحصیل شدم و تو دیپلم یک تک ماده و تو پیش دانشگاهی هم یک تک ماده و یک مردودی داشتم که اون رو هم تو دی‌ماه قبول شدم. سوال اینه که آیا با وجود تک ماده‌ای که تو سال آخر(پیش‌دانشگاهی) داشتم در صورت قبولی تو کنکور در دانشگاه دولتی میتونم به دانشگاه برم و از بابت ثبت‌نام مشکلی پیش نمیاد؟

    (آخه از جایی شنیدم که اگر سال آخر تک ماده داشته باشی مدرک بهت نمیدن و در نتیجه دانشگاه دولتی هم نمیتونی ثبت نام کنی)

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام
      هیچ هیچ مشکلی پیش نمیاد
      خب پس کارکرد تک ماده چیه؟؟ هر حرفی رو تا تحقیق نکردید اصلا اهمیت ندید

  5. حسن می گوید

    سلام و خسته نباشید
    من پایه دوازدهم میخواستم بدونم در چه صورت در درس غیر نهایی مثل نگارش تجدید میشیم؟
    آیا حداقل نمره برای استفاده از تک ماده در این دروس وجود داره؟
    ممنون میشم جواب بدید

  6. حسن می گوید

    سلام اگر در پایه دوازدهم در دروسی مثل نگارش تجدید بشیم شرایط تک‌ ماده چطوره؟

  7. فاطمه می گوید

    سلام پی سی جان ممنون از همراهی همیشگی و اطلاع رسانی دقیقت طی این یک سال.
    من دوازدهمی بودم و به امید خدا فارغ التحصیل شدم خواستم یه پیام بدم و ازتون تشکر کنم و همچنین چندتا نکته رو بگم ، صفحه ای که همیشه پیام میدادم و پیدا نکردم و اینجا مینویسم.
    پی سی من امسال یه درس با کتبی ۷ و سالانه ۱۴ قبول شدم یادمه این ازتون پرسیدم و شما گفتید ظاهرا هنوز همین قانونه بله خداروشکر من به همین صورت قبول شدم گفتم بگم بچه ها اطلاع داشته باشن
    و یه کامنت هم خوندم نوشته بودن تک ماده برای دوازدهمه ، بله مدرسه ماهم تک ماده رو فقط برای دهم و دوازدهم انجام میداد یازدهم نمیزاشت تک ماده کنن حالا نمیدونم دلیلش چی بود.
    بازهم از خدا براتون عاقبت بخیری میخوام این سالی که گذشت واقعا به تمام معنا استرس بود و استرس
    برام دعا کنید رشته مورد نظرم داخل کنکور قبول شم
    دوستتون دارم و همیشه به یادتونم
    در پناه حق باشید

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام فاطمه خانم گرامی
      سپاس از لطف و همراهی شما
      ان شا ء الله در پناه خداوند سبحان، سربلند دنیا و قیامت باشید

  8. میلاد می گوید

    ببخشید برای تک ماده دروس دهم و یازدهم مهر ماه هم میتونم اقدام کنم یا فقط شهریور میتونم این کاز رو بکنم ؟

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام
      موقع دیدن نتایج و گرفتن کارنامه باید اقدام کنید

نظــــر شما چیه ؟

نظرتون در رابطه با مطلب بالا چیه؟

1- کامنت های مربوط به اشکالات و مشاوره درسی پاسخ داده نمی شود.

2- نظرات حاوی توهین، تحقیر و تمسخر به افراد یا سازمان ها دولتی یا خصوصی به هر شکلی تایید نمی شوند. 

3- نظرات شما پس از ارسال، در اولین فرصت تایید می شوند.

نکته مهم : پاسخ به کامنت ها نظر قطعی نمی باشد و توصیه می شود حتما از منابع مرجع همچون سازمان سنجش، آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی اطمینان لازم را به عمل آورید.

:: ارسال کامنت به معنی پذیرفتن شرایط ارسال دیدگاه (مشاهده) می باشد. ::

X
[تام لند]