TAMLAND

alt

جنبه‌های خوب و بد توریست بودن در استانبول چیست؟

جنبه‌های خوب و بد توریست بودن در استانبول چیست؟

جنبه‌های خوب و بد توریست بودن در استانبول چیست؟

پایتخت فرهنگی ترکیه یک محل شلوغ و زیبای چند اقلیمی است، اما شهری سازی، رشد اقتصادی و هواداران متعصب فوتبال می‌توانند تجربه‌ی بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دهند.  برای خرید بلیط هواپیما ارزان از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

جنبه خوب این سفر چیست؟

وقتی صحبت از قایق‌سواری می‌شود، شرکت‌های کمی هستند که بتوانند با Star Ferry هنگ‌کنگ رقابت کنند. در وهله‌ی اول به یک نمای خیره‌کننده از شهر نیاز دارید. همچنین اگر کشتی شما یک پهنه‌ی آبی مشهور در جهان را طی کند، یا دسته‌ای از دلفین‌ها در اطراف آن شنا کنند، بسیار بهتر خواهد بود. سفر 20 دقیقه‌ای از بشیکتاش تا کادیکوی، در استانبول، علاوه بر تمام این ویژگی‌ها، ویژگی‌های دیگری نیز دارد. فری‌ها از بسفر، تنگه‌ی شلوغی که یک شهر و دو قاره را به دو قسمت تقسیم می‌کند، با هزینه‌ی 3 لیره (85 سنت آمریکا) مسافران را جابجا می‌کنند. برای رزرو هتل خارجی و خرید بلیط قطار از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

توریست‌هایی که روی عرشه‌ی بالا حضور دارند دوربین‌های خود را به سمت منطقه‌ی تاریخی سلطان احمد نشانه می‌روند، چون این منطقه مساجد، کلیساها و قصرهایی دارد که قدمت آن‌ها به دوران امپراتوری روم، بیزانسی و عثمانی می‌رسد. چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از حاجیا صوفیا (ایا صوفیه) که زمانی یک کلیسا بود، سپس به مسجد تبدیل شد و اکنون یک موزه است؛ قصر مجلل توپکاپی و مناره‌ها و گنبدهای مسحورکننده‌ی مسجد آبی دیده می‌شود.

و اگر متوجه دلفین‌های پوزه‌دراز نشدید، شاید به جای آن متوجه افرادی که در حال شنا هستند بشوید. سالانه 1500 شناگر حرفه‌ای از آسیا تا اروپا در مسابقه‌ی بین‌قاره‌ای بسفر، رویدادی ورزشی که توسط کمیته‌ی المپیک ترکیه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

از ناپلئون بناپارت نقل می‌شود که: “اگر سراسر زمین یک کشور بود، استانبول پایتخت آن می‌شد.” استانبول، مرکز اقتصادی، فرهنگی و مالی ترکیه که زمانی با عنوان بیزانتیم و سپس قسطنطنیه شناخته می‌شد، از نظر گردشگری نیز جایگاه والایی دارد – در سال 2016 هشتمین شهر پربازدید جهان بود.

منطقه‌ی سلطان احمد محلی عالی برای تماشای کاروان‌های دریایی است، اما حتماً در بخش‌های دورتر آن نیز گشت و گذار کنید. بازدیدکنندگان علاوه بر سوار شدن به و پیاده شدن از فری‌ها، در بازار بزرگ مشغول چانه‌زنی هستند، بازاری که بیش از 3000 یا حتی 4000 مغازه دارد. بعد از آن نوبت به امینونو می‌رسد، میدان ساحلی پر از تکاپویی که بخشی از آن پایانه‌ی فری‌ها و بخشی از آن محل ملاقات است؛ یک محل غذاخوری در فضای باز که ایستگاه تراموا و بازار کهنه‌فروش‌ها نیز در آن قرار دارند.

در حالی که مشغول خوش‌گذرانی و تماشای مناظر هستید از کنار پل گالاتا عبور کنید و از ماهیگیرانی که در حال قلاب انداختن هستند، عکس بگیرید.

استانبول یک شهر فوق‌العاده برای اسنک خوردن است، و به جای تلف کردن وقت تماشای مناظر برای ناهارهای طولانی و نشسته، به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود تا چند سکه برای خرید بالیک اکمک (ساندویچ ماهی کبابی) از قایق‌های کنار پل خرج کنند. یک راه دیگر این است که کباب یا سیمیت تازه پخته شده (نان گرد کنجدی)، و در کنار آن کمی راحت‌الحلقوم یا مقداری باقلوا تهیه کنند.

در ادامه‌ی روز، در حالی که قند خون به اوج خود رسیده و هوا در حال تاریک شدن است، از برج قرون وسطایی گالاتا بالا بروید. با غروب خورشید، صدای اذان در همهمه‌ی ترافیک می‌پیچد. چشم‌اندازها هم بد نیستند. تعجب ندارد که چین سال 2018 را سال گردشگری ترکیه نام‌گذاری کرده است.

منطقه مجاور تونل، که لن کوای فونگ استانبول نامیده می‌شود، تنها 5 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد. همچنین می‌توانید هواداران متعصب فوتبال را تا مسابقه همراهی کنید – حداقل یکی از سه تیم بزرگ در خانه‌ی خود بازی دارند. در میان آسیایی‌ها فنرباغچه، در میان اروپایی‌ها گالاتاسرای یا قهرمان فعلی لیگ ترکیه، بشیکتاش، را که با یکی از قایق‌های سریع می‌توان به آنجا رسید،  تشویق کنید.

جنبه بد این سفر چیست؟

مسجد سلطان احمد یک مکان دم دستی و توریستی دارای نماهای دیدنی است که در مورد آن زیاد تبلیغ می‌شود، و به تدریج بازدیدکننده‌های آن در حال کم شدن است.

و اجازه ندهید مسابقه‌ی شنای چند اقلیمی شما را به این فکر بیندازد که آب‌های بوسفر بسیار زلال و شفاف هستند. با وجود توسعه‌ی بی‌رویه در اثر شهری سازی سریع، و نیز مسئولانی که برای آن‌ها محیط آبی استانبول در برابر رونق اقتصادی در اولویت نیست، رسیدگی به کیفیت پایین آب در فهرست کارهای شهرداری جایگاه مناسبی ندارد.

تهدیدهایی که باعث کم شدن جمعیت برخی دلفین‌ها می‌شود عبارت‌اند از نشت فاضلاب، گرفتار شدن در تور ماهیگیران، سر و صداهای زیر آب در اثر افزایش تعداد کشتی‌های تجاری و خسارت‌های زیستگاهی. ماهیگیرانی که امید دارند از روی پل گالاتا ماهی صید کنند، در یک گونه‌ی جداگانه قرار می‌گیرند.

با این حال، بهتر است به جای سفر جاده‌ای از فری‌ها استفاده کنید. استانبول یکی از درهم‌فشرده ترین شهرهای جهان است. بوق ماشین‌ها به صدا در می‌آید، موتورسوارها به ندرت برای عابر پیاده ترمز می‌کنند و با اینکه تاکسی‌های درستکار وجود دارند، برخی تاکسی‌ها در طول روز با نرخ شب کار می‌کنند، هیچ‌وقت پول خرد ندارند و معمولاً از تاکسی‌متر به عنوان تزئین داشبورد استفاده می‌کنند.

مترو و تراموا هر دو کارآمد و ارزان قیمت هستند، اما آمادگی این موضوع را داشته باشید که مسافران محلی سعی می‌کنند قبل از پیاده شدن مسافران، سوار شوند.

آخرین مورد از وسایل حمل و نقل عمومی (البته نه از نظر اهمیت)، دولموش است، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های مشترکی که رانندگان آن‌ها دیوانه‌هایی هستند که با سرعت زیاد در حال رقابت برای پیدا کردن مسافر هستند. محکم بنشینید، انگار که در یک ماشین دزدی که در حال تعقیب و گریز توسط پلیس است نشسته‌اید: دولموس در ترکی به معنی پرشده است.

برای ایجاد تعادل، و جشن گرفتن برای اینکه زنده به مقصد رسیده‌اید، به نزدیک‌ترین غذاخوری بروید و یک بشقاب دلمه – یا هر چیزی که در منو وجود دارد – سفارش دهید؛ سبک آشپزی ترکی بسیار لذت‌بخش است. اما هر کاری که انجام می‌دهید، به این موضوع اشاره نکنید که دلمه و دولمادس یونانی چقدر شباهت دارند، یا جاجیک که از ماست درست می‌شود در واقع همان زاتزیکی یا ماست و خیار است که در اصل، ریشه‌ی یونانی دارد.

و فقط توریست‌های نادان و بی‌پروا هستند که در مورد مبدأ اصلی کباب بحث می‌کنند. ممکن است در پایان بحث شما را به سیخ بکشند!

guest
(منتشر نخواهد شد)
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
X
[تام لند]