TAMLAND

alt

کسب حال خوب با تحلیل رفتار متقابل

کسب حال خوب با تحلیل رفتار متقابل

کسب حال خوب با تحلیل رفتار متقابل

اگر میخواهید به حال خوب و موفقیت دست یابید، با ما همراه باشید زیرا در این مقاله به رازهای زندگی خوب و شاد خواهیم پرداخت. امروزه روش های تحول فردی مانند تحلیل رفتار متقابل، ان ال پی (NLP) و قانون جذب وجود دارند که با عمل به قوانین آن به ثروت و موفقیت دست خواهید یافت. امروزه آموزش تحلیل رفتار متقابل  و آموزش ان ال پی در سراسر جهان با استقبال بسیاری از مردم مواجه شده است و بوسیله آنها میتوان به رشد فردی دست یافت.

کودک والد بالغ

سه عنصر کودک، والد و بالغ در ارتباطات ما نقش آفرینی می کنند. اریک برن در سال 1950 با مطرح کردن این موضوع تحول بزرگی را در خودشناسی و بهبود ارتباطات رقم زد. فرض کنید درون ذهن هر یک از ما یک کودک، یک والد و یک بالغ وجود دارد. در لحظای که با دیگران در حال ارتباط هستیم، یکی از این سه وضعیت کنترل ذهنم ما را به عهده می گیرد.

حالت کودک

کودک برآیند احساسات و هیجانات یک فرد است که طی سنین کودکی شکل گرفته است و هنگامی که فرد در این وضعیت قرار می گیرد، بیشتر از جنبه احساسات تصمیم می گیرد تا منطق و گاهی باعث میشود تصمیمات نادرست و عجولانه اتخاذ کند.

حالت والد

حالت والد مجموعه ای از قوانین و هنجارها است که از کودکی توسط والدین ما القاء شده است و ما بصورت ناخودآگاه آنها را اجرا می کنیم. بطور مثال اگر از کودکی به ما گفته باشند، ماندن غذا در ظرف اسراف است، در بزرگسالی اگر مقداری از غذای ما بماند، احساس گناه خواهیم کرد. بنابراین برخی از پیام های والدی نیاز به بازنگری دارد و افراد باید سرنوشت را از نو طرح ریزی کنند.

حالت بالغ

کاملترین حالت در افراد، وضعیت بالغ است زیرا در آن افراد از منطق و قوه تعقل خود بیشتر استفاده می کنند و به نتیجه کارهای خود فکر می کنند. فرض کنید در یک خیابان یکطرفه در حال تردد هستید و راننده ای از روبرو در حالی خیابان را خلاف می آید، قصد کنار رفتن را ندارد.

در این حالت بالغ شخصیتی حکم میکند به سود و زیان رفتار خود توجه کنیم اما اگر قرار باشد از والد شخصیتی خود استفاده کنیم، تنش و اختلاف بالا می گیرد و منجر به درگیری می شود. پس با تکنیک های تحلیل رفتار متقابل به نوعی خودآگاهی می رسیم و میتوانیم به حال خود در هر لحظه اشراف داشته باشیم.

من خوبم تو خوبی

شاید جمله ” من خوبم، تو خوبی” معروفترین شعار و خواسته تحلیل رفتار متقابل (TA) باشد. تحلیل رفتار بر این باور است که انسانها باید به وضعیت برد-برد در ارتباطات برسند و بتوانند ارتباطات را کنترل کنند.

همچنین در دوره های آموزش ان ال پی به بررسی باورهای محدود افراد می پردازیم. افرادی که با باور موفقیت اعتقاد ندارند، نمیتوانند جزء افراد شاخص جامعه باشند بنابراین باید ابتدا باورهای محدود و اشتباه شناسایی شوند و سپس به تغییر آنها بپردازیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
guest
(منتشر نخواهد شد)
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
X
[تام لند]