TAMLAND

مدابوک

تام لند

20 نکته عالی برای جواب دادن به سوالات امتحان نهایی (مدیریت جلسه آزمون امتحان نهایی)

نحوه جواب دادن به سوالات امتحان نهایی سر جلسه آزمون

سر جلسه امتحان نهایی چکار کنیم؟ امتحانات نهایی در سه پایه دوازدهم، یازدهم و دهم برگزار می شود در خرداد ماه و نمرات آن ها در پذیرش کنکور بسیار اهمیت دارند. در ادامه نکاتی را که روز امتحان نهایی، سر جلسه امتحان نهایی و به طور کلی بهترین روش جواب دادن به سوالات امتحان نهایی که در سر جلسه آزمون که باید به آن توجه کرد را با شما دانش آموزان در میان می گذاریم.

– نحوه مدیریت آزمون امتحان نهایی 

1- پيش از خروج از منزل، طبق برنامه امتحان نهایی مطمين شويد که وسايل مورد نياز خود مثل: مداد، خودکار، ساعت و … را به همراه داريد. با انجام اين کار، همه چيز در دسترس شما خواهد بود و ضمن ايجاد آرامش در شما، موجب خواهد شد که نيازي به قرض گرفتن وسايل از ديگران نداشته باشيد.

2- با گام‌هاي آهسته و بدون عجله کردن به مدرسه برويد و به محل برگزاري امتحان داخل شويد.

3- «من آماده‌ام.» اين جمله را هنگام ورود به جلسه امتحان نهایی به خود يادآوري کنيد و از افکار منفي و افرادي که به شما انرژي منفي مي‌دهند، دوري کنيد. شما تمام توان خود را براي آمادگي لازم در دروس خود به کار گرفته‌ايد و حتي اگر هم اين‌گونه نبوده است، اکنون ديگر وقت فکر کردن به گذشته و حسرت خوردن نيست، بلکه بايد همۀ توان خود را براي استفاده و بهره برداري از دانسته‌هايتان به کار گيريد.

4- اگر چيزي را فراموش کرده‌ايد، سر جلسۀ آزمون و قبل از شروع امتحان نهایی، از کسی سؤال نکنيد. انجام اين کار، بيشتر باعث افزايش اضطراب شما مي‌شود، و اگر هم مطلب مورد نظر را به خاطر بياوريد يا فرابگيريد، به احتمال زياد، به دليل افزايش اضطراب، موجب فراموشي نکته‌هاي ديگري که در خاطر شما بوده است، خواهد شد.

5- نگاه کردن به ديگر دانش‌آموزان و نحوه عملکرد آنان (مثلاً ديدن دانش‌آموزي که تند تند مي‌نويسد)، مي‌تواند موجب بروز اضطراب زيادي در حين امتحان در شما شود؛ بنابراين، تمام توجه خود را روي ورقه امتحاني‌تان متمرکز نماييد تا آرامش بيشتري داشته باشيد.

6- سر جلسه امتحان نهایی، وقت کافي داريد؛ پس خوب دقت کنيد که با توجه به بارم هر سؤال، به اندازه کافي راه حل هر مساله يا پرسش را بنويسيد. ضمناً از محاسبات ذهني و ميان‌برهاي کنکوري هم جداً بپرهيزيد!

(مشاهده بارم بندی امتحانات نهایی)

7- پاسخگويي به سؤالات امتحان نهایی را با نام خدا آغاز کنيد و با توکل به پروردگار، آرامشی شگفت‌انگيز را تجربه کنيد.

8- در ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات بيندازيد (حدوداً 10 درصد از وقت خود را براي انجام اين کار صرف کنيد) و سپس کلمات کليدی را در سؤالات مشخص کنيد و براي پاسخ دادن به آنها زمان‌بندی کنيد، و در حالي‌که سؤالات را می‌‌خوانيد، نکاتي را که به ذهنتان مي رسد و مي‌‌تواند مفيد باشد، در کنار آنها يادداشت کنيد.

9- براي پاسخگویی به سؤالات، از يک برنامه منظم پيروی کنيد و ابتدا به سؤالات ساده‌تر پاسخ دهيد. انجام اين کار، احساس تسلط شما بر پرسش ‌ها را افزايش و اضطرابتان را کاهش می‌دهد. همچنين اگر ابتدا روي هر سؤالی تمرکز کنيد، ممکن است به سؤال‌هايی که پاسخ آنها را در خاطر داريد، نرسيد و زمانتان را براي پاسخگويي به اين گروه از سؤالات، از دست بدهيد. ضمناً در نظر داشته باشيد که تداعي‌های ناشي از پاسخ به سؤال‌هايی که پاسخ آنها را بلد هستيد، باعث مي‌شود که مطالب بيشتری را به ياد آوريد و در نتيجه، امکان اينکه جواب سؤال‌های ديگر را بيابيد، در شما افزايش می‌يابد. در مرحلۀ بعد، سراغ سؤال‌هايی برويد که بارم بيشتری دارند و سپس، به ترتيب، به سؤالاتی پاسخ دهيد که: مشکل‌تر هستند، جواب دادن به آنها وقت بيشتري می‌‌گيرد و بارم کمتری دارند.

10- اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانيد، هرگز آن روي سؤال توقف نکنيد؛ چون انجام اين کار، موجب هدر رفتن وقت شما مي‌شود.

11- دقت داشته باشيد که هر سؤال از شما چه مي‌خواهد. در اين مورد به کلمات راهنما در هر سؤال توجه کنيد. اين کلمات به طور معمول عبارتند از: نام ببريد، تعريف کنيد، محاسبه کنيد، مقايسه کنيد، فهرست کنيد، تحليل کنيد، اثبات کنيد، بحث کنيد و ….

12- در سؤال‌های تستی همچون سوالات کنکور، به دنبال کلمات کليدی سؤال مثل: بجز ، تمام ، بعضي ، اکثر و همين طور منفي بودن سؤال باشيد. همچنين اول همۀ گزينه‌ها را بخوانيد و سپس به اين‌گونه سؤال‌ها پاسخ دهيد.

13- در سؤال‌هايی که بايد جاي خالی را تکميل کنيد، دقت داشته باشيد که جوابتان منطقی بوده و از نظر دستوری، با ساختار جمله، هماهنگی داشته باشد.

14- براي پاسخ به سؤال‌هاي عددی و مساله‌ای، هر مرحله از راه حل و جواب نهايی را مشخص کنيد.

15- در سؤال‌های تشريحي، ابتدا مطمئن شويد که پرسش را با دقت خوانده‌ايد (بعضي از شما عزيزان هنوز سؤال را تا انتها نخوانده به فکر پاسخگويي به آن هستيد!) و سپس زير واژه‌هاي اصلي سؤال را خط بکشيد و پس از آن، خود را به جاي تصحيح کنندۀ ورقه بگذاريد و بهترين و دقيق‌ترين جواب را به هر پرسش بدهيد؛ جوابي که هر تصحيح کننده‌اي به آن نمرۀ کامل مي‌دهد.

16- اگر در جلسه امتحان، دچار آشفتگی و اضطراب شديد، از تکنيک‌های وقفه آزمون استفاده کنيد؛ بدين ترتيب که براي چند دقيقه امتحان نهایی را رها کنيد و پاي خود را کف زمين گذاشته و ستون فقراتتان را کاملاً عمودی و صاف نگه داريد؛ سپس نفس عميق بکشيد، آن را چند ثانيه نگه داريد و بعد به طور کامل آرام بيرون دهيد و تا سه بار اين عمل را تکرار کنيد.

17- اگر زودتر از موعد، به پرسش‌ها پاسخ داده‌ايد، در برابر وسوسۀ ترک محل امتحان نهایی، مقاومت کنيد و از وقت باقي‌مانده خود، برای بازبينی جواب‌هايتان استفاده کنيد؛ حتي سر برگ امتحانی خود را هم بازبيني کنيد تا از نوشتن نام و مشخصاتتان مطمئن شويد. در امتحانات نهايی، موقع تصحيح، سر برگ از ورقه امتحاني جدا مي‌شود؛ بنابراين، دقت کنيد که در بخش سر برگ (رو و پشت برگه) چيزي ننويسيد؛ چون تصحيح نمي‌گردد. همچنين پيش از تحويل برگه‌تان، اشتباهات دستوری و غلط‌هاي املايی خود را رفع کنيد.

18- بدانيد که هميشه، نوشتن يک پاسخ ضعيف و ناقص، بهتر از هيچ است.

19- در امتحانات نهايی، همراه داشتن موبايل، ام‌پي‌تری‌پلير، هندزفری و هرگونه وسايل الکترونيکی (خاموش يا روشن)، فراهم کردن شرايط به منظور استفاده ساير دانشجويان از پاسخنامه خود يا کمک به ديگران براي پاسخگويی به سؤالات، مانند: استفاده از حرکات دست و پا در امتحانات چند ‌گزينه‌ای، همراه داشتن کتاب، جزوه، يادداشت و جابجا کردن اوراق امتحانی و نوشتن اسم غيرواقعی روي پاسخنامه، تخلف محسوب مي‌شود. دانش‌آموزان بايد توجه داشته باشند که اگر فردي سر جلسه امتحان تقلب کند، نمره صفر دريافت مي‌کند و از آن امتحان محروم خواهد شد؛ اما اگر مشخص شود که فردي به صورت مکرر اقدام به تقلب کرده است، از تمام امتحانات حذف خواهد شد.

20- هميشه بعد از اتمام امتحان نهایی، وقت خود را روي آمادگی براي امتحان بعدي بگذاريد و از ناراحت بودن براي امتحان داده شده، جداً خودداری کنيد.

 

خب امیدواریم از نکات گفته شده در روز امتحان نهایی حداکثر استفاده را ببرید و در پاسخگویی به سوالات یا به طور کلی مدیریت آزمون امتحان نهایی موفق شوید، هم چنین پیشنهاد می کنیم از مطالب (برای امتحان نهایی چگونه درس بخوانیم؟) ، (چه کنیم در امتحان نهایی 20 بگیریم؟) دیدن کنید.

 

منبع : برگرفته از نشریه پیک سنجش

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظر
  1. ناشناس می گوید

    عالی بود

  2. ناشناس می گوید

    سلام تو امتحان نهایی برای مسئله ها میشه دور جواب آخر خط کشید؟
    چون به ما گفته بودن مصحح ها گیر میدن و تقلب محسوب میشه ، واقعا اینطوره یا نه ؟!

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام
      بهتر چند تا نمونه نهایی دوره اخیر مصحح ها رو ببینید

  3. ناشناس می گوید

    عالی بود متشکرم

نظــــر شما چیه ؟

نظرتون در رابطه با مطلب بالا چیه؟

1- کامنت های مربوط به اشکالات و مشاوره درسی پاسخ داده نمی شود.

2- نظرات حاوی توهین، تحقیر و تمسخر به افراد یا سازمان ها دولتی یا خصوصی به هر شکلی تایید نمی شوند. 

3- نظرات شما پس از ارسال، در اولین فرصت تایید می شوند.

نکته مهم : پاسخ به کامنت ها نظر قطعی نمی باشد و توصیه می شود حتما از منابع مرجع همچون سازمان سنجش، آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی اطمینان لازم را به عمل آورید.

:: ارسال کامنت به معنی پذیرفتن شرایط ارسال دیدگاه (مشاهده) می باشد. ::

X
[تام لند]