TAMLAND

alt

تام لند

قوانین غیبت موجه و غیر موجه دانش آموزان در امتحانات نهایی و نوبت اول و دوم

با شرایط غیبت در امتحانات متوسطه دوم آشنا شوید

 

حداقل برای شما هم پیش آمده که اگر در امتحان نهایی دوازدهم غیبت کنم چه اتفاقی می افته؟،اگر واقعا مشکل داشته باشم یا مریض باشم چی؟ غیبتم موجه یا غیر موجه ؟ به طور کلی سوالات از این دست را که مربوط به شرایط و قوانین غیبت در امتحانات نوبت اول و نوبت دوم می شود را در این مقاله بررسی خواهیم کرد،پس حتما با ما همراه باشید.

– (غیبت غیر موجه) در امتحانات نوبت اول و دوم

ماده 73 :چنانچه دانش آموزی در هر نوبت از امتحانات پایانی، غیبت غیرموجه داشته باشد، نمره امتحان پایانی او در آن نوبت در آن درس صفر محسوب میشود و در چنین مواردی کلمه غایب(غ) به جای نمره پایانی آن نوبت برای درس های مورد نظر قید می شود، لیکن در محاسبات، کلمه غایب به منزله صفر خواهد بود و چنانچه دانش آموز مشمول این ماده دارای نمرات کلاسی( ارزشیابی مستمر) باشد، نمره وی در درس یا درس های مذکور با احتساب این نمرات برای آن نوبت، منظور خواهد شد.

 

– (غیبت موجه) در تمام امتحانات نوبت دوم خرداد ماه و نوبت شهریور

ماده 78 اگر دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم و شهریورماه در همه درس ها، غیبت موجه داشته باشد، واحدهای وی در آن سال حذف و برای او وقفه تحصیلی محسوب میشود. در این صورت ضروری است توضیحات لازم در کارنامه و سایر مدارک تحصیلی دانش آموز قید شود

ماده 79 :اگر دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم و شهریورماه در درس های غیرنهایی با عذر موجه غایب باشد، در صورت درخواست ولی دانش آموز، مدیر مدرسه مجاز است حداکثر تا دو هفته پس از آخرین امتحان از درس یا درسهای مربوط با رعایت ضوابط امتحان به عمل آورد.

نکته در مورد قانون فوق: در درس هایی که امتحان آنها به صورت هماهنگ برگزار می شود، سؤال دانش آموزان مشمول این ماده، به صورت هماهنگ خواهد بود.

 

– دانش آموزی که به دلیل غیبت موجه،نمره مستمر ندارد

ماده 80 :اگر دانش آموزی در سال تحصیلی به دلیل غیبت موجه نمره ارزشیابی مستمر نداشته باشد، نمره ارزشیابی پایانی وی (به استثنای درسهای موضوع تبصره ماده 45 )در آن نوبت جایگزین نمره ارزشیابی مستمر میشود و این نمره توسط معلم مربوط در برگ ریزنمرات ثبت میشود.

 

– غیبت موجه در امتحانات نوبت اول و دوم پایه دهم و یازدهم 

ماده 74: اگر دانش آموزی در امتحان پایانی نوبت اول در یك یا چند ماده درسی غیبت موجه داشته باشد، نمرات امتحان پایانی نوبت دوم وی به جای نمرات پایانی نوبت اول درسهای مربوط نیز منظور میشود.

نکته مربوط به بند فوق : در شاخه فنی و حرفهای برای دروس شایستگی های فنی و غیر فنی، دانش آموز موظف خواهد بود، قبل از امتحانات پایانی نوبت دوم، در آزمون مبحث مورد نظر که به عهده معلم مربوط خواهد بود، شرکت کند.

ماده 75: اگر دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم یا هر دو نوبت برخی از درس های پایه دهم یا یازدهم غیبت موجه داشته باشد، نمرات شهریورماه وی به جای نمره سالانه آن درس یا درس ها منظور میشود.

 

– غیبت موجه و غیر موجه در امتحانات نهایی دوازدهم 

ماده 76: اگر دانش آموزی در امتحانات نوبت دوم یا هر دو نوبت برخی از درس هایی که در پایه دوازدهم انتخاب نموده است، غیبت موجه داشته باشد، به جای نمره پایانی نوبت دوم یا نوبتهای اول و دوم کلمه غایب موجه درج میشود. این قبیل دانش آموزان باید درس های باقیمانده را در دوره تابستانی(شهریورماه) و دیماه، برابر ضوابط، مجدداً انتخاب کنند.

ماده 81 : برای غیبت غیرموجه در امتحانات نهایی نمره صفر منظور خواهد شد و چنانچه دانش آموزی در امتحانات نهایی غیبت موجه داشته باشد آن درس از درسهای وی حذف میشود و باید با رعایت سایر شرایط مجدداً آن درس یا در س ها را انتخاب کند و به صورت نهایی امتحان دهد.

نکته در مورد بند فوق : تشخیص غیبت موجه براساس دلایل و مدارک ارائه شده از طرف دانش آموز در امتحانات داخلی، با شورای مدرسه و در امتحانات هماهنگ نهایی با کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش مربوط و در امتحانات نهایی با رلیس حوزه اجرا، پس از هماهنگی با مدیر مدرسه خواهد بود.

 

امیدواریم که شما عزیزان به طور کلی با قوانین و شرایط غیبت در امتحانات آشنا شده باشید، هم چنین می توانید از مطلب (تک ماده در امتحانات دهم و یازدهم و دوازدهم) نیز دیدن کنید.

 

منبع : وب سایت متوسطه آموزش و پرورش

ممکن است شما دوست داشته باشید
311 نظر
  1. میلاد می گوید

    من امسال دوازدهمم و طبق قوانین غیبت ،اگه سه ماه متوالی غیبت کنم به منزله ترک تحصیل هستش .
    من حدودا از امتحانات نوبت اول به بعد یعنی از اول بهمن ماه تا الان فقط یک روز مدرسه رفتم و یک امتحان هم شرکت کردم …
    خواستم بپرسم که چون بعد یک ماه و نیم در روز ۱۷ اسفند مدرسه رفتم و امتحان شبه نهایی استانی زبان رو دادم دیگه ترک تحصیل رد نمیشه برام؟ یعنی چون اون یک روزو مدرسه رفتم و امتحان رو با نمره بالا پاس کردم نمیتونن ترک تحصیل رد کنن برام و معرفی شم نظام وظیفه ؟
    ترو خدا جواب بدید دارم دیونه میشم بخدا

    1. پی سی کنکور می گوید

      سلام
      این موارد رو یه جورایی به مدرسه بستگی داره
      خب باید اول از مدرسه سوال کنید
      ولی به نظر ما اگر مدرسه تا الان بهتون گیری نداده، و از طرفی چون در سال دوازدهم بیشتر با داوطلبان همکاری می کنند، نظر ما این هست که مشکلی پیش نمیاد
      با این حال بعد نوروز یه کسب اطلاع کنید از مدرسه بد نیست

نظــــر شما چیه ؟

نظرتون در رابطه با مطلب بالا چیه؟

1- کامنت های مربوط به اشکالات و مشاوره درسی پاسخ داده نمی شود.

2- نظرات حاوی توهین، تحقیر و تمسخر به افراد یا سازمان ها دولتی یا خصوصی به هر شکلی تایید نمی شوند. 

3- نظرات شما پس از ارسال، در اولین فرصت تایید می شوند.

نکته مهم : پاسخ به کامنت ها نظر قطعی نمی باشد و توصیه می شود حتما از منابع مرجع همچون سازمان سنجش، آموزش و پرورش و مراکز دانشگاهی اطمینان لازم را به عمل آورید.

:: ارسال کامنت به معنی پذیرفتن شرایط ارسال دیدگاه (مشاهده) می باشد. ::

X
[تام لند]